Kopplat till föregående inlägg

Godmorgon?!
Mitt förra inlägg med texten har verkligen förföljt mig. Det har hållit på länge att jag drömmer att det är krig i min lilla "by" och att det blir någon slags plattform för militärbasen vilket skrämmer mig men samtidigt känner jag mig väldigt glad över att jag drömmer sånna drömmar även fast dom är otäcka för det får mig att tänka till, det får mig att uppskatta att jag föddes i Sverige, jag menar oddsen att jag föddes här är så liten. Det är bara en slump att jag bor i en trygg, stabil familj i ett tryggt och säkert land, det hade inte behövt varit så. 
 
Igår hade vi övningar på geografin där vi håller på med olika länder osv. Övningen gick ut på att man fick en lapp med en kort beskriving om vem man är, jag kommer inte ihåg exakt min lapp men något sånt här: Du är en 15-årig flicka i Tanzania och dina föräldrar är fattiga bönder och du är gravid. Sedan läste vår lärare upp massa olika "senarion" ex. Du behöver sjukvård och kan du lita på att du får hjälp. (kommer inte ihåg exakt men något liknande) De personer som kände att dom kunde de skulle ta ett steg fram, jag stog såklart kvar eftersom jag fick den lapp jag fick. Dessa frågor pågick ett tag och jag stog kvar på samma ställe nästan hela övningen, tror jag fick ta ett steg. 
 
Tanken med uppgiften var väl att vi skulle förstå och tänka till hur lyckligt lottade vi är och där och då tänkte jag inte så mycket på det utan ville mest bara att vi skulle sluta så jag fick åka hem men inatt drömde jag igen att det var krig i Sverige och speciellt där jag bor, jag satt på golvet och det var massvis med soldater i vårat hus och jag blev bortrövad därifrån och vi sprag från skott och bomber och det gör mig så ledsen att folk faktiskt lever så som jag drömmer. Det är hemskt att en 15 årig flicka blir gravid(säkert mot sin egen vilja) och inte har tillgång till någon sjukvård och har en stor risk att dö under förlossningen. Det är hemskt att folkgrupper blir förföljda pga deras religion och tvingas fly deras land, det är hemskt att civila människor hamnar mitt i ett krig för att man inte kan komma överrens, det är hemskt och det gör mig så ledsen. Jag blir ledsen för att jag inte kan lösa problemen och jag blir ledsen att det inte blivit större skillnad på alla dessa år. 
 
Allmänt | |
#1 - - ExklusivaMoi:

Vilken gripande och bra bild den bilden är... och JAAAA folk underskattar för mycket och mycket vill ha mer! Samtidigt är det inte heller konstigt att man tänker som man gör eftersom just ens egen standart är ändå olikt med en annans... därför är det viktigt och bra att man blir uttsatt med något som gör att man måste stanna upp, fundera och tänka till! En bra skola med bra lärare är en super bra plattform för det =)... nu önskar jag dig en super mysigt GOD JUL! Man få lov att få njuta av den om man så vill och kan det...

Upp