Odla basilika

Sen i våras har jag odlat en del från frö så jag tänkte berätta om hur jag gick till väga för att skapa min basilika armé.
Jag for på plantagen och införskaffade mig basilika frön och plnateringsjord. Sedan fyllde jag upp jord i små krukor och planterade sedan ned fröna efter rekomendation på fröpåsen. Det tog ganska lång tid innan det var några blad som våga sticka upp och när dom väl gjorde det drog dom iväg på höjden men inte på bredden så
 
TIPS  Plantera den direkt i lite större krukor eller planera om dem som jag gjorde. Etersom de blivit ganska långa och smala så fick dom planeras ganska djupt i den nya krukan. Sedan dess har jag behövt vattna dom nästan varje dag annars blir bladen lite ledsna.
TIPS ha din basilika innomhus eftersom att dom är ganska känsliga och låt dom stå där det finns mycket sol så växer dom massor.  
TIPS När det är dags att skörda så ta uppifrån och ta både blad och stjälk. Sista bladen du tar ska vara ovanför ett bladpar och ta då med stjälken också.
 
 
 
 
 
 
 
Växter | |
Upp